marinnyc4.reismee.nl

Varen en Kunst (of liever: de Kunst van het Varen ....)

Vanmorgen vind ik het tijd om een leuke groupon te innen, namelijk een voor een 2 uur durende zeiltocht over de Hudson. Ik heb al emailcontact met de zeiler gehad, en hij kon me deze week inplannen. We zouden later nog een dag afspreken, zodat ik mooi weer uit kon kiezen. Voor het gemak heeft hij wel mijn groupon al ge-ind, zag ik ... om vervolgens niet meer te reageren op mijn mailtjes! Afijn, vandaag was een van de mogelijke dagen en ik heb via de mail laten weten dat ik eraan kom.

De boot ligt in de marina bij Liberty State Park, New Jersey. Oftewel: aan de andere kant van de Hudson. En dus moet ik met de zogenaamde PATH-trein die kant op. Dat is trouwens net een subwaytrein, alleen valt ie niet onder het netwerk van New York City en is een ritje duurder. Voor 4$ kom ik aan de andere kant. Alwaar ik een stukje door NJ wandel. Nog nooit eerder geweest, trouwens.

Nou, in deze buurt is het niet zo slecht vertoeven, volgens mij, ik zou het er best uithouden. En vlakbij de marina zelf natuurlijk de echt mooie flatjes, daar kan een doorsnee burger alleen maar van dromen. Trouwens, van het soort bootjes dat daar liggen ook ... net als van de auto's waarmee de eigenaren af en aan rijden.

Maar niet de eigenaar van het bootje waar ik mee zou zeilen, helaas, die laat het mooi afweten. Een andere bootsman weet wie het moet zijn, maar geeft aan dat het 'nog te vroeg in het seizoen is, ze zijn er niet ....'

Nou, fraai dan! Kom, ik ga proberen of er nog zoiets bestaat als een telefooncel, dan kan ik 'm door de lijn trekken. Ik vraag het een donkere juffer die de toilets staat schoon te maken, maar ze kijkt me aan alsof ik van mars kom. Daar moet ik inwendig wel om grinniken ..... ik loop echt een eeuw achter, stel ik vast ... maar het valt mee, de juffer is immigrant en het Engels maar matig machtig. Na even denken wijst ze me op het hoofdgebouw, waarbij ze ondertussen haar pruik recht trekt alsof het een pet is ... ging volkomen argeloos, maar zag er geweldig grappig uit!

Het hoofdgebouw dus. Zo gezegd, zo gedaan ... Ik mag de telefoon van de balie even gebruiken, 't is immers toch een lokaal nummer .... maar ik krijg een antwoordapparaat dat me aanbeveelt te mailen, want op die manier zijn ze beter bereikbaar .... ja, ja ....? (Inmiddels heb ik contact met groupon over deze meneer .... ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen .... 50$, die wil ik mooi terug!)

Nu ja, de verwachte regen zit er aan te komen, dus een droog vaartochtje was het niet toch geweest. Ik pak het veer terug naar Manhattan, duik de subway in en begeef me richting Brooklyn Museum. Daar hebben ze 2 leuke exposities die ik wil >>> zien: de opgedoken notitieboekjes van Jean Michel Basquiat en schilderijen van Kehinde Wiley....

Ik ben niet per se een fan van Basquiat's werk, maar wel van de film die over hem gemaakt is. En het is toch grappig hoe anders je naar iemand's werk kijkt als je er wat achtergrond informatie over krijgt. Er wordt veel toegelicht en er draait ook een video met een interview met de kunstenaar. Als ik die video zie, krijg ik nog meer respect voor Jeffrey Wright, die Basquiat zo raak neerzet in de film. Ik koop meteen een DVD met interviews van mensen die Basquiat gekend hebben. Trouwens, ik meen dat Madonna nog een relatie met hem heeft gehad ... niet dat dat nou zo'n indrukwekkend nieuwsfeit is, maar goed ....

De expositie van Wiley is ook boeiend. Ik vind zijn werk heel origineel en het is sowieso leuk als iemand zo plotseling zo'n enorm succes heeft met iets .... Hij beeldt zwarte mensen af in poses van bekende schilderijen (waar dan meest alleen blanken in goede doen staan afgebeeld), vergezeld van veel bloemselmotieven in herhaling. (Die worden trouwens door een team van schilders gedaan, niet meer door hem zelf, heb ik eens in een docu gezien.) Het is zeker leuk om die schilderijen dan met elkaar te vergelijken, maar toch viel me op dat de afbeeldingen van W geen actie hadden, er zit volkomen geen beweing in .... wat het origineel vaak wel heeft. Dat komt ongetwijfeld deels omdat hij geen achtergronden gebruikt, maar volgens mij ook omdat de modellen heel geposeerd blijven ... Maar misschien is dat wel zijn bedoeling, dat zou kunnen.

Het is in ieder geval super indrukwekkend om die giga-grote schilderijen zo bij elkaar te zien hangen.

Wiley doet ook in nep glas-in-lood afbeeldingen en bronzen. Best veelzijdig, dus.

Buiten gekomen merk ik dat het behoorlijk heeft geregend en de kersenbloesems voor het museum hebben de straten roze gekleurd. Ja zeg, ik ga zaterdag naar het kersenbloesemfeest in Brooklyn Prospect Park, dus of het maar niet al te vaak zo gaat regenen .... straks zijn er geen bloesens meer over!!

Gauw naar het hotel om me verkleden voor mijn Broadway show van deze week: 'Finding Neverland'. Die had ik in een opwelling gekocht na het vinden van een discountcode ... achteraf had ik daar een beetje spijt van, want er zijn heel veel andere shows die ik eigenlijk liever had gezien ... en daar kom ik alsmaar niet aan toe ....

*zucht*, het leven van een toerist hier is wel erg zwaar, hoor!

De musical is mooi. Er speelt een hond in mee, en dat stoort me eigenlijk. Dieren horen niet op het toneel, vind ik. Maar goed, het dier hoeft maar af en toe op, dus vooruit dan maar .... hopen dat het geen trend wordt!

Het is het verhaal van de schrijver van Peter Pan, naar de gelijkgenaamde film met Johnny Depp. Aan het applaus te horen is de hoofdpersoon ook een bekend iemand .... maar ik ken de goede man niet. Wel Kramer (de psych uit Cheers) die meespeelt, en man die doet het goed! Al met al heb ik me uitstekend vermaakt.

En na afloop duik ik, zoals meestal na een show, even de Disney store in. Ik had mijn zinnen gezet op een T-shirt dat ik eerder deze week heb gezien en dat ik nu wil kopen. Mensen, wat is het toch altijd afgeladen op Times Square! Niet te geloven!

Wat ik ook niet te geloven vind, is dat het T-shirt is uitverkocht!! Er liggen daar scheepsladingen van elk shirt, maar deze is uitverkocht! Gretverdrie! Het leven van een toerist hier ....

Cool

(Op het laatste plaatje na zijn deze foto's niet van mij ... ik was mijn camera vergeten en had alleen mijn mobiel .... maar ik heb het verbindingstuk naar de laptop niet bij me ....

Undecided
)

Reacties

Reacties

Marian DH

Dat was een mooi plan., varen over de Hudson, maar wat een viezerik, wel incasseren en niet opdagen!! Doe me een beetje denken aan die treinreis in Japan toestand (dat is toch uiteindelijk goedgekomen?) Nah, dan moet hij maar een retourtje NY-NL kopen om de tocht in te halen... ja toch? Die film over Basquiat heb ik ook gezien, vond het erg verhelderend om te zien. Mooi werk ook...
Nou geniet van je laatste dag, gezellig een soort Hanami in het Brooklyn Prospect Park!

Marian

Hoi Marian .... ik weet even niet meer over welke bus je het hebt?
Maar meneer reageert nog steeds niet, ondanks aandringen van Groupon ... (ik hoop maar niet dat ie verzopen is, of zo ....!)
Ik vind die film echt heel aangrijpend, ben er zelfs de dagboeken van Warhol door gaan lezen .... ben benieuwd of ik de DVD uit de VS hier ergens af kan spelen ...

Marian DH

niet belangrijk hoor, maar ik bedoelde die treinreis die je in Japan al betaald ha.. maar zoals gezegd niet belangrijk.. Inderdaad maar hopen dat er niks met de botenman gebeurd is... Let op hè met DVD's soms zit er een regiocode op en kan je het ergens anders niet afspelen...

Marian

ja, klopt, van die regio's .... maar Japan zit net als bij ons in regio 2, dus dat geeft geen probleem ... die over Basquiat is regio 1, maar volgens de (zeer exentrieke) verkoper altijd op de pc af te spelen ..... later bedacht ik me dat je ook op de pc maar een x aantal maal de regiocode anders kunt instellen ... nou ja, ik heb nog wel een oude laptop staan, ga ik daarop kijken ... en anders zet ik m toch op youtube, ik heb toch lak aan de copyrights .... ahum .... ^_^

Marian DH

Hahaha F* the copyrights... :)

Marian

oh, ik heb mijn 50$ teruggekregen van groupon!! ^_^

sandra

Nou wel netjes van groupon dat je je geld terug hebt ontvangen, maar wat een dikhet (spreek uit in engels)
die kerel van die boot.

Marian

Ja, tenzij ie ondertussen verzopen is ... maar zijn boot lag er nog, dus dat zal wel niet ^_^

the iceman

Oei was dat even schrikken , nochtans verloopt het met de groupons toch lekker. Sneu natuurlijk. Nog een vraagje : het bestellen van de groupon , gebeurt dit op voorhand of tijdens je trip zelf? Die zijn toch nog negentig dagen geldig na aankoop of niet soms ? .

Marian

ja, klopt, beperkt geldig. Dat verschilt per groupon. soms 3 maanden, 6 maand, of een half jaar. Dat hou ik goed bij. Ik zet, als ik eenmaal geboekt heb, die data in mijn agenda om zo te voorkomen dat een groupon niet verlopen is voordat ik in de stad ben ..... maar ik heb me daar wel eens mee in de vingers gesneden ... dat een groupon halverwege afliep en ik dat niet goed in de gaten heb gehouden ....

Al met al heb ik nu weer 75$ op mijn grouponrekening staan .... is net of ik dat straks gratis uit mag geven ^_^

Je koopt ze dus van tevoren .... en dan goed plannen als je er zit
http://www.groupon.com/local/new-york-city

Marian DH

Ik ga dat eens goed onderzoeken hoe dat werkt met die groupon... ik doe het trouwens hier ook in Nederland... Scheelt soms zoveel...

Marian

Ja, zitten hele leuke deals bij, hoor. Ik ga deze maand een high tea in Adam doen met een vriendin ... ^_^
Bedankt voor al je reacties, trouwens! Was leuk om te lezen

Marian DH

Oo geweldig een high tea! (ik ben laatst naar een chique Japans restaurant hier geweest... )ik wist niet dat je dat ook voor NY had trouwens! leuk hoor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!